hundutbildaren

Direktlänk till inlägg 26 mars 2013

Obotlig optimist

Av Hundutbildaren - 26 mars 2013 02:33

Jag tror att alla har stött på dem, energitjuvarna, nejsägarna de som alltid ser problem istället för lösningar. De som suckar djupt åt varje förslag, åt varje idé, som alltid berättar det omöjliga i allt och dissar varje form av nytänkande. 

Det är lätt att dras med ner att tappa lusten och få tankar som nej hen har rätt det är omöjligt, jag kan inte! Det funkar inte! Jag är inte bra nog osv… Att själv bli pessimistisk och bitter.  Men bli inte det! Försök tänka att oavsett vad du funderar på så finns det alltid någon som kommer vara negativ, det behöver inte ens handla om dig (oftast gör det inte det) du råkade bara komma i vägen.


Jag är en optimist som väljer att se möjligheter jag tror på min förmåga, jag är också en obotlig optimistisk entreprenör som alltid klurar på nya idéer en del förverkligar jag andra släpper jag. Ibland luftar jag olika idéer med någon (alltid lika intressant att se vilken respons man får) ibland får jag bra råd andra gånger kan jag bli totalt dissad.  Ibland behöver jag bromsas, ibland inte. Då och då har jag tappat lusten totalt och fått myror i huvudet i form av ”nej det går nog inte, hen har rätt”. Men oftast måste jag nog ändå säga att jag sporras, om någon säger nej det där tror jag inte alls på, då väcks den där lilla skitungen i mig som säger att joho da det går visst, jag ska minsann visa, hon spottar i nävarna och kavlar upp ärmarna.


Jag älskar citatet: the person who say it cannot be done should not interrupt the person doing it.


Jag kan lova att alla entreprenörer någon gång fått höra – nej det där kommer aldrig fungera. I vissa fall stämmer det i vissa inte. Självklart ska man tänka realistiskt, en affärsplan behöver mycket tanke, den behöver också revideras många gånger. Men om man brinner för något, har driv och är tillräkligt hungrig så kommer det att gå.

Jag var på en föreläsning för några år sedan med skatteverket, bolagsverket och nyföretagarcentrum de representerade var och en sitt och de hade olika aspekter och inställningar. Men det som slog mig var att några av de som pratade endast lyfte fram de krångliga aspekterna med att starta ett företag, alla problem, alla hinder att det minsann inte var så bara… Och nej det kanske inte är så bara, men det behöver inte vara så krångligt heller. Egentligen är det lätt. Man kan omöjligt veta allt från början, man lär sig ju efter vägens gång, och om man misslyckas? Ja då är man en erfarenhet rikare och man har i alla fall vågat prova!


När jag för nio år sedan klev in på arbetsförmedlingen för att söka starta eget bidrag så lärde jag mig massor. Jag kom in positiv och glad, jag hade jobbat länge på min affärsplan (hade den i en pärm under armen) jag möttes av en man med bister uppsyn, jag struntade i hans bistra uppsyn och började förklara min idé. Han blev inte direkt muntrare utan retade sig nog snarare på att jag var så övertygad om att min affärsplan skulle fungera. Vem var jag (ung tjej) att komma och tala om för honom att det här var bra. Han ifrågasatte precis allt jag sa och undrade om det ens fanns några hundar i Säffle. Jag var dock påläst och hade svar på allt, tror dock inte det gynnade mig. Jag hade kunnat lämna arbetsförmedlingen totalt nedbruten, ledsen och förtvivlad, jag hade kunnat kasta min affärsplan i närmsta papperskorg. Men nej jag skulle visa honom och andra pessimister, jag var mer övertygad än någonsin.

Känslan när han ringde några år senare för en arbetssökandes räkning och jag svarade i form av arbetsgivare var ganska gött, då lät han inte lika negativ längre.


Jag kan lätt erkänna att jag ibland tagit mig vatten över huvudet och att lärdomarna har varit tuffa, mest på grund av att jag har varit i avsaknad av en broms och nog velat bevisa lite för mycket. Som egen kan man lätt hamna i fällan att allt är så roligt och att man är så glad över alla kunder att man vänder ut och in på sig själv och till slut jobbar nästan dygnets alla timmar. Någonstans på vägen sa kroppen ifrån och efter att den gjort det ganska länge och inte bara sagt ifrån utan börjat skrika högt så måste man börja lyssna. Förändringar är skrämmande men ibland nödvändiga, att lämna sitt företag som man lagt ner hjärta och själ i är inte lätt men så här i efterhand så vet jag att det var rätt.


Nu håller jag på att bygga upp något nytt och det är spännande och naturligtvis möts man av olika reaktioner.


Kontentan av detta är: vill man något tillräckligt mycket finns det inget som kan stoppa, lyssna inte på pessimisterna, följ din magkänsla, om inte du tror på dig så kommer ingen annan att göra det heller. Hitta människor som kan stötta, peppa och ge dig energi, de finns (även om man ibland tvivlar på det.) Var beredd att jobba hårt för din dröm, men när ditt företag börjar blomstra så försök att bara rulla med, det är lätt att fortsätta gasa och sedan tar bränslet slut. Njut istället när allt ditt hårda arbete börjar ge frukt.  


(och nej jag vet att inte alla vill vara egna företagare, men om du går och bär på en företagsdröm GO FOR IT!) 


 

 
 
Anna

Anna

27 mars 2013 08:07

Peppigt skrivet Jessica! :-)

http://www.silver-bullet.se

Hundutbildaren

27 mars 2013 14:40

Ibland behövs lite pepp :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundutbildaren - 30 september 2013 23:31

www.gameonpuppy.se

Av Hundutbildaren - 12 augusti 2013 16:52


  Jag använder ofta targets vid inlärning, det är en bra hjälp som är lätt att arbeta bort. När hunden har lärt sig att markera gång på gång så kan man till exempel använda sig av den vid inlärning av rutan, framförgående/framåtsändande, hopp, stä...

Av Hundutbildaren - 7 augusti 2013 21:53


  Att lära hunden gå fot, tar tid det är många delar och mycket kriterier. Mitt tips är att dela upp det i små delar.   Jag startar med kontakt, först spelar det ingen roll vart hunden befinner sig, den får vara kopplad och så fort den tittar ...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 15:29


  Jag jobbar mycket med tävlingsmässiga ingångar på plan. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll hur hunden förs vid en ingång, men det gör det i de flesta fall. Är hunden ofokuserad vid ingången så kommer den med stor sannolikhet vara d...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 00:26

Dagens tips är att träna och bygga ett högt värde för ingångar vid sidan, både med och utan apport, på köpet får du fin bakdelskontroll, det ser väldigt snyggt ut när hunden jobbar med bakbenen i vänster svängarna.   Ingångar återkommer i alla mo...

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards