hundutbildaren

Alla inlägg den 28 februari 2013

Av Hundutbildaren - 28 februari 2013 22:59


I helgen var jag på det efterlängtade talanglägret i Björnidet. Pia hämtade upp mig på fredagen och aldrig har väl en resa gått fortare, att ha trevligt och prata hund är något vi båda behärskar till fullo. Att köra rätt är en annan femma, men vad fasen det leder alltid till skratt det med.


Lägret startade med lite information och presentation, därefter en föreläsning med PO Lindvall som arbetar som coach. En lärorik och bra föreläsning där man fick en hel del aha-upplevelser.


Jag tror verkligen att man genom bra coachning kan höja förmågan väsäntligt. I ett lag eller träningsgäng kan det betyda oerhört mycket. Det pratades en hel del om vikten av att lyssna. Lyssnar man verkligen, på riktigt, eller vandrar tankarna iväg till vad du ska säga härnäst. Ofta missar man viktiga saker genom att inte finnas i nuet. Lyssna och ställ frågor, genom att låta träningskompisen tänka och sätta ord på tankarna kommer denne oftast fram till svaret själv. Finns det någon som känner din hund bättre än du själv?

Visst är det bra att få tips och råd, men med hjälp av frågor kan du faktiskt sitta på de bästa svaren själv utan att faktiskt vara medveten om det.

Genom att ställa frågor och lyssna lär du dig också hur din träningskompis vill lägga upp sitt träningspass och vilken typ av feedback denne vill ha. Det är lätt hänt att man går in och öser tips och råd över sin kompis utan att denne har fått chans att själv reflektera.


På lägret körde vi en liten mini tävling och gruppvis skulle vi hjälpa varan med förberedelser och peppning både före och efter ”tävling”.  Det var en häftig upplevelse, att tävla lydnad innebär ju oftast att man står själv med sin hund. Jag måste erkänna att jag är lite ensamvarg och gillar att gå in i min bubbla, men jag får nog tänka om. Jag laddade upp själv men tror att det är en fördel att värma upp med kommendering, ska definitivt testa.


Ett litet klipp från min och Rivas insats på minitävlingen


 


Du kan ge dina kompisar olika uppgifter någon kommenderar, nån tar din jacka eller kopplet innan du går in, håller koll på startordningen och meddelar dig när det är din tur osv. När du är inne och kör så kan du höjas rejält av att ha en grupp som hejar på ordentligt. Efteråt vill jag belöna och ägna mig helt åt hunden men därefter är det guld värt att få peppning och uppmuntrande ord, senare kan man analysera och gå igenom moment för moment och utvärdera.

Jag tror det lyfter och gör skillnad. Utvecklar och för en framåt.


Det pratades en hel del om träning, detaljer kontra helhet. Vi i Sverige är väldigt duktiga på detaljer och när vi blir lika duktiga på helhet så kommer ingen ta oss (tror iaf jag) jag har skrivit en del om det tidigare och tror att vi alla sliter med en balans mellan detalj träning och helhetsträning.

Blir det fel i helhetsträningen (kedjan) så hoppar jag över det momentet och går till nästa moment, om jag skulle bryta min kedja när det blir fel, då kommer jag väldigt sällan få till någon helhetsträning eftersom det händer ofta att det blir fel.

Blir det fel där jag har tänkt att avsluta min kedja och belöna så har jag en plan B, jag går till ett nytt moment som jag är relativt säker på att hon sätter och belönar där istället.

Efter helhetsträningen sätter jag mig ner och utvärderar, små fel, stora fel, vad kan bli bättre, hur kan jag agera bättre osv. Detta plockar jag sen in i min detaljträning.


Vi jobbade i grupper under lägret och det var intressant att se hur de andra jobbade och hur de tänkte. Fick en hel del nya infallsvinklar vilket var berikande. Det var verkligen ett toppen gäng där alla var positiva och hjälpte och stöttade varan. Jag hoppas verkligen att vi får till fler träningstillfällen gemensamt.


Tack till alla som var med och gjorde lägret så givande och roligt och ett extra tack till ledarna Lotta, Anders och Anders som fixat allt så bra och gav bra tips och feedback.


Sista dagen körde hela gruppen Harlem shake Lydnad haha oförglömligt roligt!



Näst på tur står landskamp mot Norge den 24-26 Maj gissa om de kommer få storstryk!!!!   


       

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards