hundutbildaren

Direktlänk till inlägg 18 februari 2013

Bruks VS Lydnad svårt beslut

Av Hundutbildaren - 18 februari 2013 02:21

Det gör ont att tvingas fatta jobbiga beslut. Att behöva inse att hur mycket man än skulle vilja så räcker inte tiden till. Jag är ändå privilegierad som jobbar med hundar och kan träna flera pass under dagen.

Jag vill vara noga, inte bara slarva igenom en träning utan faktiskt få resultat i träningspassen. Det kräver tid och engagemang.


Många som känner mig vet att jag är en riktig bruksnörd. Jag älskar både skogsarbetet och brukslydnaden. Vi har lagt ner otaliga timmar på att fila. Vår största utmaning låg i tungapporten, en liten B-C som ska apportera en 4kilos apport, en utmaning som heter duga. Riva tyckte inte om den, hon tippade bokstavligen talat framstupa i början. Jag såg det som en spännande utmaning, Riva skulle inte bara klara av att genomföra momentet hon skulle glänsa. Vi slet och tränade, byggde ett starkt värde och som hon sen glänste. På varje tävling fick vi tior i det här momentet. Här är en länk till vår tävling i högre klass  galopp ut och galopp in med tungapporten.


Att planera kluriga spår och få imponeras av sin hund är underbart. Få se sin hund jobba och lägga all sin tilltro till hundens förmåga, det är en speciell känsla.


 


Jag har alltid haft höga mål, och är en riktig tävlingsmänniska. I elitklass spår är det svårt att komma med på tävlingar och efter att ständigt blivit bortlottad tappades lusten lite grann. Jag tog efter ett tag upp lydnaden igen, som efter ett första pris i klass tre för flera år sedan legat vilande. Det var kul! Mycket att sätta sig in i. Massa nya moment och det gäller att man har fina detaljer utöver helheten, vilket jag gillar.


Efter några månader med enbart lydnadsträning kom jag och Riva med i distriktets SM satsning i bruks, vilket var jätteroligt. Kul och bra initiativ av distriktet. Jag hade dock flera lydnadstävlingar framför mig och allt eftersom vi tränade började mer och mer moment falla på plats och känslan var riktigt bra. Jag sökte in till talangtruppen i lydnad och bestämde mig för att om jag kommer med så måste jag välja. Tiden räcker inte till för två storsatsningar, hur gärna jag än skulle velat. När jag sen blev antagen bestämde jag mig för att lägga brukset på hyllan för i år och därmed fick jag kliva ur distriktets SM satsningen. Det som avgjorde beslutet är främst möjligheterna att få tävla.

Så från att ha varit en inbiten bruksnörd börjar jag nu dessutom bli en riktig lydnadsnörd. 2013 kommer vigas helt och hållet till lydnaden sen får vi se vart det bär. Men brukset är bara tillfälligt lagt på hyllan.

We`ll be back


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundutbildaren - 30 september 2013 23:31

www.gameonpuppy.se

Av Hundutbildaren - 12 augusti 2013 16:52


  Jag använder ofta targets vid inlärning, det är en bra hjälp som är lätt att arbeta bort. När hunden har lärt sig att markera gång på gång så kan man till exempel använda sig av den vid inlärning av rutan, framförgående/framåtsändande, hopp, stä...

Av Hundutbildaren - 7 augusti 2013 21:53


  Att lära hunden gå fot, tar tid det är många delar och mycket kriterier. Mitt tips är att dela upp det i små delar.   Jag startar med kontakt, först spelar det ingen roll vart hunden befinner sig, den får vara kopplad och så fort den tittar ...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 15:29


  Jag jobbar mycket med tävlingsmässiga ingångar på plan. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll hur hunden förs vid en ingång, men det gör det i de flesta fall. Är hunden ofokuserad vid ingången så kommer den med stor sannolikhet vara d...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 00:26

Dagens tips är att träna och bygga ett högt värde för ingångar vid sidan, både med och utan apport, på köpet får du fin bakdelskontroll, det ser väldigt snyggt ut när hunden jobbar med bakbenen i vänster svängarna.   Ingångar återkommer i alla mo...

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Ovido - Quiz & Flashcards