hundutbildaren

Alla inlägg den 10 februari 2013

Av Hundutbildaren - 10 februari 2013 23:16

Att tävla ger massor av information till fortsatt träning. Igår tävlade jag med Riva i Örebro. Vi har definitivt höjt oss en nivå, poängen var högre och hon har samma fina engagemang.


Miljön var svår, vi höll till i ett litet ridhus och det stod koner över hela planen bla två koner som skulle passeras på väg till rutan (vilket vi aldrig tränat.) Hädanefter kommer jag träna med massor av koner överallt, nästa gång det händer kommer vi vara beredda.


Jag har jobbat med mitt eget flyt och jag tyckte att jag hittade det relativt bra.


Efter tävlingen på Hammarö bestämde jag mig för att transporterna mellan momenten skulle bli bättre och jag märkte snabbt på träning att det handlar om min koncentration, om jag släpper koncentrationen på henne så flyter hon fort iväg, jag har inte tyckt att det spelat så stor roll hon håller sig vid mig och går fort in i fokus igen, men när jag tittat på tävlingarna i efterhand så kan jag tycka att det ser lite ”oproffsigt” och slappt ut. Jag hade en plan, klappa om henne efter momentet  och sen gick vi fot fram till nästa anvisad plats, jag försökte hålla mitt fokus på henne och mindre fokus på tävlingsbanan och tävlingsledaren. Det kändes bra och samlat.


När det gäller fotgåendet så fick jag också mycket information, hade henne i bra position även sättandena fram till språngmarschen där hon blev lite het och halkade framåt en bit. Jag kommer lägga mycket vikt vid positionen framöver och att den ska bibehållas genom hela programmet. Vi har tränat mest på positionen i vänster halterna vilket märktes, jag har en bra plan som jag kommer fortsätta jobba med.


 


Ingångarna har en tendens att bli grunda så det kommer bli en ordentlig kampanj på det framöver.


Nu har jag flera veckor kvar till nästa tävling och de ska jag ta till vara på ordentligt.

Jag kommer fortsätta arbetet med att lära om fjärren, hon har tre riktigt bra skiften från ligg till stå, från stå till sitt och från sitt till stå, där är frambenen låsta resterande skiften rör hon även frambenen. Jag har inte vågat ändra så nära inpå tävlingar men nu kommer det hårdtränas.


Jag kommer arbeta med vittringen, på tävling och i kedjor har hon ett omtag vid ingången på vittringspinnen. På Maria kursen lyckades vi dock få fram det genom hetsig lek innan. Så nu kan jag plocka isär och träna enbart på detta.


Sedan har vi massa finlir, störningsträna, uthållighet, fart, flyt, momentsäkerhet osv osv   


Den 22/2-24/2 bär det av på talangläger, det kommer bli kanon kul! Ser verkligen fram emot det!!!


Med Inka har jag en klass två start i slutet på Mars och vi fortsätter grundträna. Parallellt med lite nya klass två moment. Hon har mognat en hel del de senaste månaderna och det märks tydligt i träningen där hon orkar koncentrera sig på ett helt annat sätt. Jag är otroligt nöjd med henne hon är en härlig hund att träna. Massa fart, följsam och lättlärd.


   







Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards