hundutbildaren

Direktlänk till inlägg 9 januari 2013

Bli medveten om reptilhjärnan

Av Hundutbildaren - 9 januari 2013 13:47

På tävling är det mycket att hålla reda på inte bara för hunden utan för oss förare. Momentordningen, olika förberedelser innan varje moment och efter varje moment, du ska lyssna till tävlingsledaren och verkställa dennes order. Du blir anvisad olika uppställningsplatser, ställa upp, invänta, eventuellt behöver du ställa nån fråga, eller svara på nån fråga. Du ska ta emot apporter och liknande.

Det är mycket att hålla reda på, ihop med eventuella tävlingsnerver.


Ju mer saker du inkluderar till tävlingen desto mer för dig att hålla reda på. Om det då inte sitter i ryggmärgen så måste du ha detta i åtanke under tävlingen. Jag har själv svårt för detta även om jag inte blir jättenervös när jag tävlar längre, så vet jag ändå att vissa saker är svåra för mig.

Fick en tankeställare på senaste tävlingen med Riva. Jag har tränat position och med hjälp av olika benrörelser kan jag öka hennes förutsättningar för att hamna i rätt position. Men på tävling gick det inte. Problemet är att dessa rörelser inte kommer naturligt för mig och jag måste hela tiden tänka på dem för att kunna utföra dem. På tävling kopplas reptilhjärnan in och rörelsemönstret som sitter i ryggmärgen kommer fram.

Jag kom då fram till följande antingen tränar jag själv på att torrgå massor tills det sätter sig i ryggmärgen, eller så lägger jag upp en annan träningsstrategi . Det är svårt att lära om, frågan är vem det är svårast för mig eller hunden.


Samma sak med kommandon, man kan ha tusen olika kommandon för olika rörelser. I fjärren kan du ha olika ord för varje skifte, på ställande under gång ett kommando, på ställande under inkallning ett annat kommando osv. Men orkar man hålla reda på alla olika kommandon i tävlingssituationen. Jag har till och med svårt för att säga rätt hundnamn ibland.

 När du sitter med träningsboken planerar och lägger upp planer så har du gott om tid att tänka. Samma när du tränar, du har gott om tid att planera för en vänstersväng i fotgåendet hjärnan hinner registrera och planera. När du kommer till tävling kommer en viss stress automatiskt in och det är lätt att reptilhjärnan slår på, vi gör det som sitter i ryggmärgen. Du vet att dina axlar ska vara raka men automatiskt vrids dem för det sitter i ryggmärgen och du måste aktivt tänka på att inte göra det.


Om alla de här olika momenten är svåra för mig, tänk då på hur hunden har det. Den märker såklart av din nervositet och blir eventuellt själv stressad. Den ska på kort tid prestera, utan belöning och med massa störning det är lätt att även hundens hjärna lägger av och gamla problem ploppar upp, helt enkelt för att hunden måste precis som vi tänka på det den gör och vid distraktion kommer lätt gamla inlärda beteenden fram.


-  Hunden gör det bara på tävling, konstigt, aldrig på träning.


Det kanske inte är så konstigt.


En vanlig uppfattning verkar vara att hunden gör det medvetet för att ”jävlas” eller att den gör det i protest, eller för att testa dig. Hm om jag inte klarar av att gå på ett visst sätt på tävling gör jag det medvetet då för att jävlas? Självklart inte! Det är min reptilhjärna som tar fram mitt mest naturliga beteende i en ovanligt stressad situation.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundutbildaren - 30 september 2013 23:31

www.gameonpuppy.se

Av Hundutbildaren - 12 augusti 2013 16:52


  Jag använder ofta targets vid inlärning, det är en bra hjälp som är lätt att arbeta bort. När hunden har lärt sig att markera gång på gång så kan man till exempel använda sig av den vid inlärning av rutan, framförgående/framåtsändande, hopp, stä...

Av Hundutbildaren - 7 augusti 2013 21:53


  Att lära hunden gå fot, tar tid det är många delar och mycket kriterier. Mitt tips är att dela upp det i små delar.   Jag startar med kontakt, först spelar det ingen roll vart hunden befinner sig, den får vara kopplad och så fort den tittar ...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 15:29


  Jag jobbar mycket med tävlingsmässiga ingångar på plan. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll hur hunden förs vid en ingång, men det gör det i de flesta fall. Är hunden ofokuserad vid ingången så kommer den med stor sannolikhet vara d...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 00:26

Dagens tips är att träna och bygga ett högt värde för ingångar vid sidan, både med och utan apport, på köpet får du fin bakdelskontroll, det ser väldigt snyggt ut när hunden jobbar med bakbenen i vänster svängarna.   Ingångar återkommer i alla mo...

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards