hundutbildaren

Direktlänk till inlägg 7 januari 2013

Tävlingshelg i Fagersta

Av Hundutbildaren - 7 januari 2013 22:03

I lördags gjorde jag och Inka tävlingsdebut i lydnadsklass ett. Jag hade inga förväntningar, jag vet att hon är duktig och vi har tränat mycket, men hon är fortfarande väldigt omogen och har massa "myror" i kroppen. Min plan var därför att dränera energi innan tävlingen. Bus med bästa hundkompisen Snipe, promenader och flera träningspass innan tävlingen gjorde susen.


Jag stod i godan ro och tittade på ett ekipage när mitt startnummer ropades ut, ekipaget innan mig hade strukit sig så jag fick snabbt springa till bilen ta ut Inka och kliva rätt in i hallen. Trots detta var hon samlad och lugn. Jag är så nöjd med min lilla galna hund. Allt kan bli bättre och inget sitter perfekt. Men jag är så imponerad över att hon höll ihop så fint genom hela programmet.


Film på tävlingen:



 
 
 
 

Vi fick ihop 186 poäng fick 1:a pris och vann tävlingen.


Min träningskompis Louise gjorde debut med sin BC Snipe och gjorde ett strålande fint program. Hade ståpäls under hela hennes tävling. Endast 1,5 poäng skilde oss åt. Efteråt firade vi såklart   


Elit på söndag



På Söndagen var det Rivas tur att tävla. Hon överraskade genom att göra fel i detaljer som hon varit väldigt säker på och jag kan bara konstatera att man aldrig ska tro att något är klart, att alla delar måste tränas med regelbundenhet.


När jag i efterhand analyserar så tror jag att min uppvärmning ställde till det inför första halvan, (de delade upp tävlingsprogrammet i två halvor) jag kände att jag ville stärka upp rutskick och gjorde några stycken på raken och därefter några inkallningar. När jag sedan skulle in och tävla dröjde det inte länge innan jag kände att hon var alldeles för het i fotgåendet vilket direkt påverkar positionen negativt.


Första halvan:



 
 
 
 


Inför nästa tävlingshalva körde jag några apporteringar och konskick innan vi klev in på planen, nu var känslan bra och jag var supernöjd hon fick börja med fartiga moment och det är hennes melodi. Betygen blev bra och några små missar så som omtag på vittringspinnen och islag i hoppet kostade oss första priset. 6,5 poäng ifrån.

Men det spelar egentligen ingen roll mitt mål är ju högre än så.


För varje tävling lär vi oss massor som vi tar till oss och med kunskap mer rutin och bättre momentsäkerhet så närmar vi oss. När alla bitar kommer på plats kommer det bli riktigt bra.


Andra halvan:



 
 
 
 
 
 

Nu laddar jag och Riva om inför vår nästa tävling som är om två veckor. Med Inka är planen en start i Lydnadsklass två i Mars.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundutbildaren - 30 september 2013 23:31

www.gameonpuppy.se

Av Hundutbildaren - 12 augusti 2013 16:52


  Jag använder ofta targets vid inlärning, det är en bra hjälp som är lätt att arbeta bort. När hunden har lärt sig att markera gång på gång så kan man till exempel använda sig av den vid inlärning av rutan, framförgående/framåtsändande, hopp, stä...

Av Hundutbildaren - 7 augusti 2013 21:53


  Att lära hunden gå fot, tar tid det är många delar och mycket kriterier. Mitt tips är att dela upp det i små delar.   Jag startar med kontakt, först spelar det ingen roll vart hunden befinner sig, den får vara kopplad och så fort den tittar ...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 15:29


  Jag jobbar mycket med tävlingsmässiga ingångar på plan. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll hur hunden förs vid en ingång, men det gör det i de flesta fall. Är hunden ofokuserad vid ingången så kommer den med stor sannolikhet vara d...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 00:26

Dagens tips är att träna och bygga ett högt värde för ingångar vid sidan, både med och utan apport, på köpet får du fin bakdelskontroll, det ser väldigt snyggt ut när hunden jobbar med bakbenen i vänster svängarna.   Ingångar återkommer i alla mo...

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards