hundutbildaren

Direktlänk till inlägg 15 december 2012

Du har bara en chans att göra rätt

Av Hundutbildaren - 15 december 2012 23:34

Det finns många faktorer som påverkar hur man kommer lyckas på tävling, både påverkbara och opåverkbara.


Jag brukar visualisera tävlingen allt från att jag kommer dit till vi kliver av planen och belönar.

Alla delar vill jag plocka in i träningen:


- Uppvärmning

- Belöningarna

- Ingång på planen

- Publiken

- Miljön

- Tävlingsledare, domare med sällskap

- Material på plan så som apporter, koner, hinder, tält osv

- Rutiner inför varje moment

- Momenten

- Uthålligheten

- Göra rätt på första försöket

- Hitta rätt aktivitetsnivå

- Transporterna mellan momenten

- Gå av planen

- Externbelöningen


En ung hund som man belönat mycket kommer med största sannolikhet att gå fint de första tävlingarna, hunden har en hög förväntan för belöning och man kan lura den att tro att det snart kommer en belöning. Men efter ett antal tävlingar kommer den lära sig, i tävlingssituationen kommer ingen belöning, effekterna av detta brukar vara en hund som slutar engagera sig på tävling. Att jobba med uthållighet är därför otroligt viktigt. En uthållighet som successivt byggts upp och som håller längre än ett tävlingsprogram.

Tävling ska vara lätt!


En annan sak som är viktig att reflektera över är om hunden faktiskt lyckas på första försöket. Har man en hund som oftast gör momentet fel de första gångerna, men sätter det på kanske tredje fjärde försöket, då har man ett problem. Det är lätt att gå från träningen och känna att hunden har klarat av momentet och kan. Men på tävling har man en chans. Så reflektera över: sätter hunden momentet direkt? Sätter den momentet rätt i en momentkedja? Sätter den momentet direkt med störningar runt om? För de här faktorerna är viktiga.


 


Att gå från högaktivitet till låg aktivitet. När man tävlar blandas fartiga moment med lugna moment. Om hunden är för het kommer de lugna momenten fallera, om hunden istället är för lugn så kommer de fartiga momenten fallera. Hur får jag hunden i rätt balans, både före tävling på uppvärmningen, i momentet och mellan momenten. Min erfarenhet är att det tar sin tid att hitta den här balansen. Det finns absolut ingen mall alla hundar är olika. Det gäller att våga testa sig fram och utvärdera de olika tillvägagångssätten. Men en sak är klar det har en stor betydelse för prestationen på tävling.


 


Förberedelser och rutiner: allt ifrån uppvärmning, ingång på plan, ditt agerande mellan momenten, din kroppshållning, ditt sätt att gå. Allt kommer påverka hunden i någon bemärkelse på tävlingsdagen. Har du tränat på dessa delar kommer det hjälpa din hund mycket under tävlingens gång.


 


Det är viktigt att jobba med störningar, på tävling kan allt hända, det bästa är att förbereda sig på det värsta. Om du har en hund som du övertränat störningar med så blir tävlingssituationen plättlätt. Med största sannolikhet kommer inte tävlingsledaren hoppa runt på ett ben med en megafon i handen, eller kommendera dig och samtidigt klappa i händerna, använda en pipig röst, gå 5cm ifrån dig. På platsen kommer det antagligen inte regna bollar, och det kommer inte heller en människa som ålar runt din hund och petar på den. MEN! Förstå vad lätt all störning på tävlingsdagen blir om du lär hunden att tåla alla dessa störningar. Min hund ska se alla störningar som roliga utmaningar och händer det att en hund går upp på platsliggningen så är min hund van det, och mycket mer därtill, situationen blir därför inte svår. Störningarna på tävling blir lätta!



 
  


Att köra igenom ett helt program tävlingsmässigt ger massor med bra och viktig information. Jag kan tycka att allt känns bra, varje moment sitter, men när man sen gör det tävlingsmässigt så kan det finnas mycket svagheter som endast visar sig när du gör hela kedjan och som kan bero på en mängd olika faktorer som det gäller att reda ut.


 


Jag är inte jätteduktig på att utvärdera mina träningspass på papper alltid, men så fort jag tävlat eller kört en tävlingsmässig kedja så utvärderar jag. Styrkor svagheter, detaljer, momenten, mig själv, allt som händer. Jag försöker filma alla tävlingar, då kan jag i lugn och ro sitta och utvärdera tävlingen i efterhand och lära mig massor av det. Då har jag en bra träningsplan inför nästkommande tävling. Blir det fel och missar (och det blir det för alla nån gång) så tar jag dem med ro, det är inte hundens fel om det blir fel det är alltid mitt eget fel och det drar jag lärdom av.


Vi tränar och tävlar för att det är roligt!









 
 
Madeleine

Madeleine

16 december 2012 14:31

Ååh vilket bra inlägg! Det ska genast läggas in i favoriter, jag planerar nämligen att tävla för första gången till sommaren så alla tips är bra!
Jättefin blogg btw, supersöta vovvar! ^^

http://eliminera.devote.se

Hundutbildaren

16 december 2012 14:34

Tack! Roligt att höra. Lycka till framöver! :)

 
tilda

tilda

16 december 2012 14:47

hej fin blogg ta en titt på min! :) http://horsetilda.devote.se/

http://horsetilda.devote.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundutbildaren - 30 september 2013 23:31

www.gameonpuppy.se

Av Hundutbildaren - 12 augusti 2013 16:52


  Jag använder ofta targets vid inlärning, det är en bra hjälp som är lätt att arbeta bort. När hunden har lärt sig att markera gång på gång så kan man till exempel använda sig av den vid inlärning av rutan, framförgående/framåtsändande, hopp, stä...

Av Hundutbildaren - 7 augusti 2013 21:53


  Att lära hunden gå fot, tar tid det är många delar och mycket kriterier. Mitt tips är att dela upp det i små delar.   Jag startar med kontakt, först spelar det ingen roll vart hunden befinner sig, den får vara kopplad och så fort den tittar ...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 15:29


  Jag jobbar mycket med tävlingsmässiga ingångar på plan. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll hur hunden förs vid en ingång, men det gör det i de flesta fall. Är hunden ofokuserad vid ingången så kommer den med stor sannolikhet vara d...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 00:26

Dagens tips är att träna och bygga ett högt värde för ingångar vid sidan, både med och utan apport, på köpet får du fin bakdelskontroll, det ser väldigt snyggt ut när hunden jobbar med bakbenen i vänster svängarna.   Ingångar återkommer i alla mo...

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards