hundutbildaren

Alla inlägg den 21 oktober 2012

Av Hundutbildaren - 21 oktober 2012 16:27

Just nu tränar jag mycket på att lära Riva att fokusera utåt, istället för på mig. På lydnadslydnaden finns det många moment där det är en stor fördel om hunden har koll på sin omgivning.


Riva har svårt att släppa kontakten med mig, det beror naturligtvis på att hon är tränad att hålla mitt fokus trots massa störningar runtom.


Så just nu ligger vårt träningsfokus på att fokusera utåt.


Idag tränade jag sändande till kon. Problemet vid sändande till rutan är att hon fokuserar helt på mig när vi ställer upp, hon har då ibland kommit av sig när jag sänt henne om hon inte genast har sett konen efter jag gett kommandot, eller så har hon upptäckt rutan istället och börjat springa mot den.

Idag ställde jag upp koner i en cirkel runt mig se film

 


 


Jag tränade genom att skicka henne till olika koner hela tiden. I början ville hon gärna sticka till den kon där hon senast varit men efter några träningspass började poletten trilla ner. Kriteriet för att få springa mot konen var att hon tittade mot den först, detta sätter jag ett kommando "titta" på. Vill i förlängningen att hon ska fokusera utåt vid det kommandot innan momentet startar.



 

Med Inka jobbar jag mycket med grundträning. Hon är en härlig hund som tycker allt är kalaskul! Lyckades filma ett litet pass med lägganden under gång. Notera svansen :)



 

 

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Ovido - Quiz & Flashcards