hundutbildaren

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2012

Busligans Kennelläger

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2012 20:42


På onsdagen packade jag husvagnen och bilen full i grejer stuvade in hundarna, barnen och mig själv för att dra iväg på kennelläger. Ni som känner mig förstår att jag naturligtvis körde fel då GPS:er absolut inte går att lita på. Eftersom grusvägen tog slut fick jag backa ca 200 meter med husvagnen, vilket tog sin tid på en smal kurvig grusväg. Men jag klarade det och efter att ha frågat en bonde och fått guidning av Christina så kom vi till slut rätt.


Lägret var så fint välordnat och trevligt, många nya bekantskaper, härliga hundar, god mat och mycket skratt. Är så glad över att få tillhöra Busligan! Stort tack till Christina och Janne som fixat allt så bra!!!


 

Den givna platsen på kvällen var runt brasan


Vi bodde på Jägartorpet som ligger i Storfors och där fanns det stora fina skogar, massor med mark och fokus låg på spår och sök. Jag hade redan förstått att det här med sök skulle passa Inka ypperligt hon är otroligt social, orädd, självständig och nosen kan hon använda. Men jag trodde nog inte att hon skulle greppa det så fort som hon gjorde. Så nu är det bestämt Inka ska bli sökhund!


För min del betyder detta ett outforskat område. Jag har en del gammal kunskap. Tränade sök med Farra min schäfer för skojs skull och gick då en helg kurs för Tony Lyvén och var med ett sökgäng ett tag. Men det är många år sedan och på grund av tidsbrist var jag då tvungen att sluta. Den kunskapen har dock bleknat en del.


Jag har dock fått många bra tips under lägret som jag sugit åt mig, ställt massor av frågor och kollat runt bland mina kontakter och det börjar klarna. Ingenting är svart eller vitt liksom i alla annan typ av hundträning så har alla sin egen tro och nu ska jag hitta min, men jag känner mig trygg, har kompetenta, erfarna och duktiga sökekipage runt om mig. Sen kommer det visa sig under resans gång hur det går. Vad jag dock vet är att det är otroligt roligt inte bara att se sin egen hund, utan se andras, ligga gömd i skogen och spänt vänta på att bli hittad och beundran över hundens förmåga.


 

I väntan på att bli hittad


Har ju också turen att få hänga med i flera olika sökgrupper, så det blir förhoppningsvis gott om träningstillfällen.


Inkas fina mamma Tira är en duktig sökhund så hon har att brås på min lilla kolaböna!


         

Christina och Tira


Riva fick några kluriga spår som hon redde ut på ett imponerande sätt med tanke på att vi inte spårat på väldigt länge. Det är så tydligt att hon verkligen älskar att spåra och jag fick en påminnelse om hur himla roligt det är. Körde också en del bruksmoment och det tycker både hon och jag om. Jag ska leta upp några spårtävlingar i höst och se om vi kanske kan komma med på någon.

Där har förhoppningsvis söket en fördel det är lite lättare att komma med på tävlingar.


Här kommer en bild på några av Inkas fina kullsyskon

   

 Chinook, Airo, Sioux, Maya och Inka


Så här trött var Inka efter lägret på söndag eftermiddag:

 


 
 
Ingen bild

Fia

7 augusti 2012 11:05

Hej! Igår kommenterade jag ett av dina inlägg 2011 :-)
Det är nämligen så att en människa har kopierat massor av dina blogginlägg och lagt dem som sina. Nu har hon tyvärr plockat bort allt men flera av dina inlägg har legat som hennes i hennes dagbok. Idag fick hon lägga ut en ursäkt pga av att hon har kopierat flera inlägg från http://socialahundar.blogspot.se/


Hej!

http://www.simplesite.com/Uppercut/21830109

Hon som har den bloggen kopierar massor av inlägg från din blogg och lägger ut dem som sina! Hon till och med kopierar att hon läser samma böcker!

Sjukt!

Gillar din blogg men inte att den kopieras!

/Fia

Hundutbildaren

7 augusti 2012 15:20

oj vad konstigt, ska kolla upp det. Tack för att du meddelade mig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundutbildaren - 30 september 2013 23:31

www.gameonpuppy.se

Av Hundutbildaren - 12 augusti 2013 16:52


  Jag använder ofta targets vid inlärning, det är en bra hjälp som är lätt att arbeta bort. När hunden har lärt sig att markera gång på gång så kan man till exempel använda sig av den vid inlärning av rutan, framförgående/framåtsändande, hopp, stä...

Av Hundutbildaren - 7 augusti 2013 21:53


  Att lära hunden gå fot, tar tid det är många delar och mycket kriterier. Mitt tips är att dela upp det i små delar.   Jag startar med kontakt, först spelar det ingen roll vart hunden befinner sig, den får vara kopplad och så fort den tittar ...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 15:29


  Jag jobbar mycket med tävlingsmässiga ingångar på plan. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll hur hunden förs vid en ingång, men det gör det i de flesta fall. Är hunden ofokuserad vid ingången så kommer den med stor sannolikhet vara d...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 00:26

Dagens tips är att träna och bygga ett högt värde för ingångar vid sidan, både med och utan apport, på köpet får du fin bakdelskontroll, det ser väldigt snyggt ut när hunden jobbar med bakbenen i vänster svängarna.   Ingångar återkommer i alla mo...

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Ovido - Quiz & Flashcards