hundutbildaren

Alla inlägg den 12 juni 2011

Av Hundutbildaren - 12 juni 2011 19:06

I dag har vi tävlat elit i Ludvika en mycket trevlig och välorganiserad tävling.


Det var första genomförda tävlingen för i år och jag fick mig några tankeställare.


Vi drog upp till Ludvika redan igår och när vi kom fram hängde åskan i luften och efter en stund drog åskovädret igång. Jag var ute på planen och tränade med mullrandet i bakgrunden och Riva visade inte tillstymmelse till oro, det kändes skönt.


På tävlingsdagen vaknade jag till smattrande av ösregn på husvagnen,men jag föredrar det framför värme så det gjorde absolut ingenting.


Jag hamnade i gruppen som startade med lydnad därefter uppletande och sist spår. Vilket betyder att jag hade en supertaggad hund med mycket energi och spring i bena.


Vi värmde upp genom att som vanligt stärka upp lite svagheter. Jag la belöningen på väskan och äntrade planen.

Riva var för taggad på fria följet vilket visade sig genom att hon låg lite långt fram på vissa sträckor och då tappade vi såklart poäng.


På inkallningen kom hon i 200 blås och det tog lite för lång tid att stanna, läggandet måste jag ändå säga att hon gjorde riktigt snyggt.


Framåtsändandet fick vi bara fem/fem på på grund av att avståndet blev för stort men jag måste ändå säga att jag är nöjd för det börjar verkligen sitta nu, hon galopperade (i superfart dock) ut till gruppen där hon gjorde en tydlig inbromsning och travade vidare, när jag kallade in kom hon snabbt tillbaka.

När jag tränar och delar upp så kan hon tempona bra men när jag sedan kedjat så har tempot blivit lite högre så nu ska jag träna hela momentet med samma kriterier som när jag delar upp, anledningen till att jag inte gjort det är att hon har en tendens att fela sig själv när kriterierna blivit för hårda och det vill man inte ha på tävling, men vi måste jobba oss igenom detta nu - jag har en plan !


Krypet gjorde hon fint kritiken var något sakta tempo, så det får vi ta till oss och öva på.


Skall hon satt stilla och skallade jämt och fint.


Metallapporten - hundra ut, och hundra in satte sig rakt och fint. 10 poäng.


Tungapporten - samma där fullfart ut, fullfart in sätter sig rakt och fint. 10 poäng.


Hoppet - hoppade fint ut jag fick dock säga sitt två gånger, hoppade fint tillbaka och satte sig rakt.


Stegen - är jag så nöjd med, vi har tränat det så lite men när jag tränat har jag lagt fokus på att hon ska ta dom sista trappstegen och det kom hon ihåg. Hon hade tempo över hela stegen men på de sista stegen  saktade hon in och gick sedan ner, fick en liten anmärkning där att hon tvekade, men det gör inget för mig innebär det att hon har förstått och nu behöver det bara bli flyt på det hela.


I uppletanderutan hittade hon bara två föremål så där tappade vi en del fick fem/fem på det.


På uppletande av spår jobbade hon fint och fick tio/tio.


Spåret var så fint, vi missade dock en pinne i början (jag måste bromsa henne mer där.) Någonstans i mitten började hon markera för en pinne men varken hon eller jag hittade någon så jag vet inte om den var där eller om det var något annat som hänt där men vi missade tyvärr två pinnar så betyget blev åtta/åtta.


Vi skrapade trots allt ihop till certpoäng.


Nu har jag några veckor kvar tills nästa tävling och jag kommer träna mycket på svagheterna som visade sig på denna tävling.


Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards