hundutbildaren

Alla inlägg den 5 maj 2011

Av Hundutbildaren - 5 maj 2011 11:12

Konstigt ju mer jag tränar dessto mer tur har jag  

(kul citat)


Jag försöker tänka att varje träningspass ska leda oss framåt. Detaljer kan alltid bli bättre. Jag försöker undvika ren "repetitions träning" det vill säga harva med samma saker hela tiden utan att det leder oss framåt. När man klättrar i klasserna så är det lätt med nytänk eftersom momentet blir annorlunda i de olika klasserna. Men i eliten är momenten dom samma hela tiden, då är det lätt att fastna, att sluta utveckla momentet.

Jag vill att tävlingen ska bli lätt för min hund, jag tränar därför betydligt svårare än vad som egentligen krävs på tävling, till exempel är min grupp i momentet framåtsändande väldigt "störiga" jag tränar ofta med hjälp av mina barn och dom står varken stilla eller är tysta, ibland leker dom med hundens leksaker osv. På tävling står gruppen bara där, vilken barnlek det blir då.

På platsliggning kan hundar leka framför, bollar flyger över planen. Jag har tränat platsliggning när jag gått med pensionatshundar, jag går då iväg med en annan hund och blir borta länge innan jag kommer tillbaka igen, fatta vad lätt det blir på tävling fem minuter bara och gömd i närheten, barnlek.


Undvik inte störningar utsätt dig för dom. Jobba med era svagheter vänd dom till styrkor.

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Ovido - Quiz & Flashcards