hundutbildaren

Alla inlägg den 4 april 2011

Av Hundutbildaren - 4 april 2011 00:39


Kan våra belöningar bli bättre?  Självklart !


Jag har en hund som väljer leken. Hon älskar att leka och är beredd att göra det mesta för att få sin leksak.

Men godiset kan kvitta, visst hon tar godisarna, hon jobbar för dom, eller snarare så är det väl jobbet som är roligare än godiset, får jag en känsla av.


Jag väljer nästan alltid lekbelöning pga detta, jag får bättre engagemang och motivationen är på topp. Men faktum är att jag helst skulle vilja se att hon var lika matfixerad som lekgalen. Jag har prövat det mesta i godisväg allt ifrån kött, korv, köttbullar, blodpudding osv. Men samma resultat med allt, hon tar det men utan att bli exalterad och kunde hon prata så skulle hon sagt ge hit min leksak istället.


Går det då att leka fram ett bättre godisintresse? Klart att det gör. Måste godisen ges direkt i munnen? Det går att lattja med den, låta hunden jaga ikapp den i handen, slänga iväg den göra godisen levande. Att träna med en ”hungrig” hund hjälper också till, låta den arbeta för sin föda helt enkelt.


Varför kan jag då inte bara nöja mig med en leksaksbelöning? Jobbar jag tex med små detaljer där hunden ska repetera ett beteende gång på gång så blir det helt enkelt dålig kvalité på träningen av att avbryta med lek, hunden tappar dessutom sin position.

Den kanske behöver ha en lugn aktivitetsnivå och det är svårt att uppnå med lek.


Hur gör man då med en hund som är tvärtom, som inte är lekintresserad och som mycket hellre väljer godisar. Jag tyckte Fannys hund Shejpa var ett lysande exempel på hur bra det går att lyckas få upp intresset för leken. Hon lekte precis som en lekgalen hund.

Precis som vi var inne på under kursens gång så tror jag att det är väldigt viktigt att man inte väljer att belöna med godis pga att hunden väljer bort leken eller leker dåligt. Då tränar man sin hund att leka sämre eller välja bort det helt – om jag inte leker så kommer bästa godis belöningen fram. Här får man tänka tvärtom hunden måste leka för att få godis. Successivt bygger man upp en bättre och längre lek med hjälp av att belöna med godis.


När är det troligast att hunden leker? När den går och nosar eller sitter ner? Nej troligtvis inte. Du behöver försätta hunden i ett tillstånd där du tror att den har lättare för att börja leka. Alltså få upp den i aktivitet. Kanske genom att hunden får jaga ikapp dig, att springa med dig kan vara nyckeln som gör att den går igång och leker.


Leka korta stunder, sluta när hunden har som bäst intensitet. Ha en ritual hemma där du dagligen leker en liten stund själv med leksaken, medan hunden bara får titta på, detta för att bygga intresse.


Tänka på hur man leker, röra sig bort med leksaken, strunta i hunden, prata med leksaken, gömma den under sig, dra den i ett snöre på backen, kasta den ihop med en annan fram och tillbaka. Låta någon hålla hunden medan du springer runt och leker, hunden får bara släppas då den är riktigt leksugen.

Val av leksak har också betydelse, vad gillar hunden? Min erfarenhet är att pälsstycken går många hundar igång på, ett tips kan vara att klippa i en gammal jacka med päls runt huvan tex och sedan binda det i ett snöre. På kurs har vi lyckats få igång många hundar med en sådan belöning. Men här får man pröva sig fram.


Min bror ägnade sig en stund åt att kasta freesbee på ett fält åt min hund, med resultatet att hon blev alldeles tokig i den. Det drar jag stor fördel av, det är hennes absolut bästa belöningsleksak, freesbeen fick byta hem och bor numera i min träningsryggsäck.


Sammanfattningsvis – Man vinner otroligt mycket på att utveckla sina belöningar oavsett om det gäller godis eller leken, vi får en engagerad och motiverad hund att jobba med. Vi kan variera våra belöningar utefter vad vi tränar och vad som passar bäst för beteendet som vi vill ha.


Tankar efter belöningsutvecklings kurs som hölls av Fanny Gott på Klickerklok, jag gick som observatör.


  





Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards