hundutbildaren

Direktlänk till inlägg 29 mars 2011

Utvecklingssamtal

Av Hundutbildaren - 29 mars 2011 18:01


Jag har varit på utvecklingssamtal i skolan idag för dottern som går i första klass.


Detta är något som går att applicera även i hundträningen, både på kurser och mellan träningskompisar. Jag har ibland haft något liknande i slutet på mina kurser fast jag har kallat det för individuell vägledning, det som gjorde det svårt var att det tog ganska mycket tid i anspråk och att det blev en del väntan för övriga ekipage. Är man däremot två så kan den ena sysselsätta övriga medan den andra pratar med en och en.  Ett annat sätt kan vara att man låter kursdeltagarna följas åt och jobba mycket i par sedan får dom i slutet av kursen utvärdera varandra.



Kan man då lära sig något av detta? Ja absolut, man blir ofta hemmablind både gällande sina styrkor och sina svagheter, att vara öppen för konstruktiv kritik är viktigt för utvecklingen. Måste man då vara ”proffs” för att kunna ge kritik, nej jag tycker inte det, ibland kan den bästa ”ögonöppnaren” komma från en icke hundtränare som ser allt på ett annorlunda sätt.


Fler positiva effekter är att man måste vara både fokuserad och engagerad under träningens eller tävlingens gång, om jag ska kunna komma med en utvärdering efteråt ja då måste jag också analysera, fokusera och engagera mig i det som händer. Man blir också delaktig på ett helt annat sätt. Det hjälper att skriva ner kritiken på ett papper för att hjälpa minnet på traven. Det är naturligtvis helt upp till var och en som får kritik vad man gör med den, jag kan välja att lyssna och ta till mig, jag kan strunta i den och tycka att det är obefogat. Jag kan ta vissa delar och strunta i andra.


Att klanka ner hjälper dock ingen, kritiken måste vara just en ögonöppnare den ska helst vara peppande för fortsatt utveckling och ska lyfta ekipaget istället för att sänka, detta är en konst som kräver träning, i skolvärlden får eleven själv vara väldigt delaktig och själva resonera sig fram till lösningar och mål, allt handlar om delaktighet. Det blir också en sporre för fortsatt träning.










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundutbildaren - 30 september 2013 23:31

www.gameonpuppy.se

Av Hundutbildaren - 12 augusti 2013 16:52


  Jag använder ofta targets vid inlärning, det är en bra hjälp som är lätt att arbeta bort. När hunden har lärt sig att markera gång på gång så kan man till exempel använda sig av den vid inlärning av rutan, framförgående/framåtsändande, hopp, stä...

Av Hundutbildaren - 7 augusti 2013 21:53


  Att lära hunden gå fot, tar tid det är många delar och mycket kriterier. Mitt tips är att dela upp det i små delar.   Jag startar med kontakt, först spelar det ingen roll vart hunden befinner sig, den får vara kopplad och så fort den tittar ...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 15:29


  Jag jobbar mycket med tävlingsmässiga ingångar på plan. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll hur hunden förs vid en ingång, men det gör det i de flesta fall. Är hunden ofokuserad vid ingången så kommer den med stor sannolikhet vara d...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 00:26

Dagens tips är att träna och bygga ett högt värde för ingångar vid sidan, både med och utan apport, på köpet får du fin bakdelskontroll, det ser väldigt snyggt ut när hunden jobbar med bakbenen i vänster svängarna.   Ingångar återkommer i alla mo...

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<<
Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards