hundutbildaren

Alla inlägg den 25 mars 2011

Av Hundutbildaren - 25 mars 2011 10:28

Mental Träning


Jag plöjer just nu igenom böcker som handlar om mental träning och idrotts psykologi, det är inspirerande och de har gett mig en ordentlig kick framåt. Det roliga är att man kan välja fokuset själv.

Ska fokus ligga på mental träning inför:

Hundträning

Tävling

Personlig fysisk träning

Personlig mental utveckling

Jobb


Själv försöker jag lägga mål för alla dessa områden. Man kan alltid förbättra sig och genom att öppna nya ”mentala dörrar” tar du dig också vidare på alla plan.

I min egen hundträningen har jag lätt att träna positivt, där finns stort tålamod, belöningar, positivt tänkande och fokus på det som hunden gör bra. Men i det vardagliga livet? I jobbet, med barnen, med omgivningen, med sig själv? Så mycket svårare. Men om man har kunnat läraom inom ett område så måste det gå i andra med.


Det är aldrig försent att bli den du skulle kunna bli !


Hur kan man då tänka när negativa hjärnspöken dyker upp. Kanske så här:


Men tänk om jag misslyckas – Tänk om du lyckas


Tänk om jag får ett nej när jag ber om hjälp – Tänk om du får ett JA


Tänk om det här målet är för svårt att nå – Tänk om det inte är svårt nog


Tänk på att bättre frågor ger bättre svar.


Att börja tänka mer positivt är svårt men det går, det berikar din dag.

Börja tro på dig själv och att oavsett vad som än händer så kommer du att klara av det. Fokusera mer på det du vill ha än på det du inte vill ha.

Att sätta upp Mål är viktigt – Att målen är tändande är ännu viktigare. Du behöver känna en mening med det du gör, för att hålla dig motiverad.

Vad tränar du på?

Allting är träningsbart, och det går att bli bra på i stort sett allting. Vad tränar du på?

Att klaga!? Om du tränar på det varje dag så kommer du bli väldigt bra på det.

Tränar du på att se möjlighet så kommer du bli bra på det, träning ger färdighet.

I hundträningen fokuserar vi på det vi vill ha, varför inte göra det personligen också – fokusera mer på det du vill ha än på det du inte vill ha. Träna upp det du vill bemästra.


Var flexibel och beredd på att ändra tillvägagångssätt, värderingar och vägar tills du hittar den som leder dig vidare, se till att den du blir i processen är den du kan stå för och vara stolt över öka din mentala styrka du är värd att lyckas.

Det är lätt att vara stolt över sin hund – det är mycket svårare att vara stolt över sig själv.

Träna idag och se hur dina tillkortakommanden plötsligt blir till möjligheter att växa.

Några viktiga punkter för mental styrka:

  • Omöjligt är inte ett faktum det är en åsikt
  • Det finns inga misslyckanden bara feedback
  • Ingen kan göra mig svag, lessen eller irriterad utan min egen tillåtelse
  • Hellre försöka och göra misstag än att inte försöka alls
  • Varje dag ovan jord är en bra dag
  • Höga mål ger energi och kraft i nuet
  • Jag kan skapa och påverka min egen framtid

Punkterna ovan är hämtade ur boken: Det blir alltid som man tänkt sig skriven av Olof Röhlander  (rekommenderar den starkt)




Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<<
Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards